*************************************************************
:: UNTUK MAKLUMAN PEMBACA ::


Dengan rasa rendah diri, saya memohon sokongan semua pihak
yang ada maklumat berkaitan Waris Wan Mat Saman
untuk Merungkai Waris, Merentasi Sempadan...

Sila hubungi saya
azlanlinn@yahoo.com

*************************************************************

Friday, February 19, 2010

"Wan" : Mengapa lenyap?

Mengapakah ada waris Wan Mat Saman tidak lagi menggunakan istilah 'Wan' di hadapan nama mereka? Inilah sedikit sebanyak yang dapat aku perolehi buktinya.

"Demi keselamatan, semua keturunan Pekerma Jaya selepas Wan Mat Saman hingga sekarang tidak lagi menggunakan nama "Wan" bagi mengelakkan dikesan dan dibalas dendam," kata Ahmad Ayob.

Asasnya, anekdot ini memiliki konotasi yang bermakna. Malah impaknya cukup besar dalam menjelaskan persoalan bahawa kenapa waris Wan Mat Saman tidak lagi menggunakan nama "Wan" di hadapannya. Beberapa persoalan lainnya yang muncul....

1. Adakah penama-penama yang memiliki "Wan", bukan keturunan Wan Mat Saman?

2. Apakah kaedah untuk membuktikan bahawa waris WMS yang tidak memiliki gelaran "Wan" adalah waris sebenar Wan Mat Saman?

Marilah kita teroka hingga ketemu jawapan di akhir pencarian ini......

2 comments:

Unknown said...

salam, saya baru trjumpa blog ini n saya merupakan slh seorg dari keturunan WMS. Ketika trbaca blog ini meremang seluruh bdn saya rasa. Dh lama saya mencari keturunan2 yg lain, WMS adalah moyang saya n saya ada menyimpan salasilah keturunan ini, wlupun ada yg tidak berapa lengkap.Wajah Tok Hanafi dlm blog ini juga mmg iras benar dgn arwah tokwan saya
yg tlh meninggal ketika usinya 100 thn lebih. Sementara ayh saya masih ada moga seluruh keturunan ini dpt d prtemukn. Klu ada apa2 prkembangan ni hp saya 0195443863....

Anak Perelih said...

Gelaran Wan adalah dari keturunan lelaki yang bernama 'Wan' atau dari seorang 'Sharifah' yang berkahwin dengan yang tidak mempunyai gelaran... Keturunan wan tidak memakai gelaran Wan apabila seorang perempuan yang bergelar wan berkahwin dengan lelaki tidak bergelar wan.

BTW Wan Mohammad Saman mempunyai 2 orang adik iaitu :
1. Wan Hajar (Wan Besar)... Isteri kepada Sultan Ahmad Tajjudin Mukarram Shah III - bonda kepada Sultan Abdul Hamid. gambar ada di fb gambaq lama aloq setaq...
2. Wan Fatima binti Dato' Wan Ismail [Inche' Wan Tam], elder daughter of Dato' Wan Ismail bin Dato' Sri Paduka Raja Laksamana, dan mempunyai having had issue, an only son Y.M. Tuan Syed Safi ibni al-Marhum Syed Alawi Jamal ul-Lail, Raja of Perlis Indra Kayangan (royal ark - Perlis) dan berkahwin pula dengan Syed Mohammad Al Jufri selepas Syed Alawi mangkat.. dan ada anak.. Syed Salim dan Syed Mansor (hakim besar kedah)