*************************************************************
:: UNTUK MAKLUMAN PEMBACA ::


Dengan rasa rendah diri, saya memohon sokongan semua pihak
yang ada maklumat berkaitan Waris Wan Mat Saman
untuk Merungkai Waris, Merentasi Sempadan...

Sila hubungi saya
azlanlinn@yahoo.com

*************************************************************

Thursday, February 18, 2010

Merungkai Waris : Di sinilah bermula - 2


Ahad - 14.02.10

7.30 pagi:

Bermula jam 7.30 pagi, kami dikunjungi saudara Kak Imah yang tinggal di kawasan Kg Lubuk Boi. Kebetulan ada majlis perkahwinan di kampun tersebut. Beliau singgah di rumah Makcik Embun setelah ketahui kehadiran kami. Dari mana maklumat itu beliau ketahui pun, entah la. Alhamdulillah, dapat juga aku kenali saudara Kak Imah (isteri BangNdak) Berbuallah kami sambil sarapan pagi.

Saudara KakImah yang bertandang di rumah Makcik Embun.

Jam 8.00 pagi :

Kak Pah (Arfah) baru pulang daripada majlis kenduri di Langkawi. Beliau sangat-sangat ingin mengikuti untuk merungkai waris di Kedah. Anak-anak Makcin Embun masih meneliti ebook yang diterbitkan khususnya gambar-gambar yang ada.

Bersiap sedia untuk bergerak ke Sungai Petani
8.30 pagi :
Sementara menantikan saudara yang lain (sepupu) bersiap, aku, Azian dan Makcik Embun meninjau-ninjau kubur Mat Saman yang diketahui secara lisan. Kebenarannya juga tidak diketahui kerana ianya adalah maklumat lisan yang disampaikan secara lisan turun-temurun. Juga, kami meninjau kawasan tapak rangka kereta Mat Saman. Ini adalah lisan Makcik Embun. Rangka tersebut adalah kawasan permainan Makcik Embun sewaktu berumur 6-7 tahun. Terlalu lama, tetapi ingatannya masih kuat. Aku kagum dengan ingatannya. Apa-apa pun, sekadar 'kawasan' rangka kereta saja yang ada. Mana mungkin rangka kereta itu akan kelihatan kerana kisah itu puluhan tahun telah berlalu.

Azian yang meninjau kawasan perkuburan (ada 3 buah kubur tidak bernama) di belakang rumah saudara di Kampung Lubuk Boi. Aku sendiri tidak pasti akan kebenarannya. Kubur yang bernesankan 'kayu teras' dikatakan kubur Mat Saman. Wallahualam.

Nisan berkayu teras. Hanya disebelah kaki sahaja yang ada. Di sebelah kepala, entah hilang ke mana. Kepastian yang tidak terjawab akan pemilik kubur itu.

Lokasi bertanda bintang itu dikatakan tapak rangka kereta milik Mat Saman. Itulah tapak permainan Makcik Embun sewaktu berumur 6-7 tahun. Hanya empunya diri lebih ketahui. Generasi sekarang lebih pada mendengar dan membuat catatan.

10.00 pagi :

Kami bertolak ke Sungai Petani dengan dua buah kereta. Aku dan Azian menjadi pemandu. Azian memandu kancil milik KakPah. Kami berenam menuju ke Sungai Petani untuk menemui waris TokAkib. Seronok sangat dapat menemui sanak-saudara di sana. Pelbagai watak dan perwatakan dapat dikenali. Terlalu banyak pengalaman yang terkesan di sana.
Di rumah CuMah, di kelilingi sawah luas terbentang.

Bermula dengan rumah CuMah untuk menunjuk arah ke rumah abang-abangnya yang lain. Di rumah CuMah kami dihidangkan makan tengah hari di bawah pokok. Teringat pula kisah aku kecil yang membawa sepinggan nasi penuh berlauk dan makan dipangkin bawah rumah TokSu bersama dengan Musa, Azam, Sham dan lain-lain. Tu dia aih.. kenangan mengusik jiwa.

Berkelah di luar rumah. Berteduh di bawah pokok sambil menikmati juadah tenagh hari. Sedap karinya..fuhhh..bertambah nasik! Hehehhe

Selepas Zohor, kamu meneruskan perjalanan bersama CuMah ke rumah PakLang Zakaria. Ketibaan tiba disambut mesra. Berbual dengan PakLang Zakaria. Beliau tidak boleh melihat lagi akibat penyakit kencing manis, buah pinggang juga tidak lagi berfungsi. Jalan juga berpimpin. Umurnya sekitar 60-an. Beliau tidak dapat menceritakan perihal sejarah Tok Akib. Kisah awal yang diketahui melalui Makcik Embun bahawa Tok Akib mempunyai isteri bernama TokSom. Tok Akib hanya ada 2 orang anak sahaja. Pengkisahan tentang Tok Akib agak kurang maklumat daripada anak-cucunya.

PakLang Zakaria sedang bercerita sedikit sebanyak tentang sejarah lampau tentang Tok Akib.

Ini berpunca daripada isteri Tok Akib (TokSom) yang tidak banyak menceritakan kisah suaminya. Pasti ada sesuatu yang menarik untuk diteroka. Apabila kisah Tok Akib tidak dapat diceritakan, inikan pula kisah TokBu. Akhirnya sejarah TokBu tidak dapat diketahui.

Akhirnya, PakLang Zakaria menelefon adiknya (PakNdak) untuk hadir ke rumahnya untuk menemui sanak-saudara dari Pantai Remis, Perak. Selepas Asar, barulah PakNdak tiba. PakNdak adalah imam surau di taman perumahannya.

Gabungan PakNdak dan PakNjang juga temui jalan buntu untuk pengkisahan salasilah TokBu dan TokAkib. Akhirnya, PakNdak menelefon adiknya (Makcik Maznah). Makcik Maznah yang berkahwin dengan Cikgu Saad (telah pencen) adalah dalam perjalanan ke Alor Setar untuk pulang ke rumah. Mereka baru pulang menghadiri majlis perkahwinan rakan. Jam 6.30 petang, Makcik Maznah berserta suaminya tiba di rumah PakLang Zakaria. Perbualan kami berkisar sejarah TokAkib. Makcik Maznah agak bermaklumat tentang itu kerana beliau tinggal dengan TokSom (neneknya) sewaktu kecil.

Barulah diketahui bahawa Tok Akib dan TokSom telah berpisah awal perkahwinan (tidak diketahui berpisah hidup atau berpisah mati) dan memiliki 2 orang anak sahaja.

Jam 7.40 petang :

Perbualan diteruskan dari satu topik ke satu topik untuk meneroka ruang-ruang cerita yang ada. Sehinggalah azan magrib bergema, kami semua sembahyang magrib secara berjemaah. Setelah itu, kami menikmati bersama-sama juadah yangdisediakan. Alhamdulillah.
Sembahyang berjemaah dan menikmati juadah makan malam.

Nampak gayanya, penerokaan sebelah TokAkib, tidak dapat merungkai tentang siapakah TokBu dan Mat Saman. Aku kagum dengan semangat Azian, Makcik Embun, anak-anaknya dan saudara mara sebelah jurai TokAkib. Keakraban hubungan antara Jurai Makcik Embun dan jurai Tok Akib benar-benar mengusik jiwa. Sememangnya mereka ketahui bahawa mereka ada kaitan hubungan saudara, tetapi tidak pernah memikirkan di manakah punca 'connection' antara mereka. Pertemuan kali ini memberi jawapan bagaimanakah 'connection' saudara itu tersingkap. Alhamdulillah.




1 comment:

Suhail said...

kubur wan mat saman ada di makan diraja langgar. yg jaga kubur terkejut bila ditanya mana kubur wms sbb xpernah ada org tya sblm ni.nak ziarah boleh hubungi mak menakan sy utk masuk 0175511176 puan fauziah.