*************************************************************
:: UNTUK MAKLUMAN PEMBACA ::


Dengan rasa rendah diri, saya memohon sokongan semua pihak
yang ada maklumat berkaitan Waris Wan Mat Saman
untuk Merungkai Waris, Merentasi Sempadan...

Sila hubungi saya
azlanlinn@yahoo.com

*************************************************************

Thursday, February 18, 2010

Merungkai Waris : Di sinilah bermula - 1

Beberapa hari sebelum cuti raya Cina pada 14 & 15 Februari 2010, aku dan Azian telah menghubungi Makcik Embun tentang kedatangan kami pada cuti sekolah tersebut untuk meneruskan agenda berfokus tentang 'Merungkai Waris, Merentasi Sempadan'.

Sebelum itu, aku diberi pesanan oleh BangMad dan Teh tentang jazam surah Qursi dan surah Yassin. Alhamdulillah dan terima kasih. Pesanan diikuti. Cuma kekadang, aku suka bergurau...adehhh..

**************************************
13.02.10 - Sabtu

Berbekalkan matlamat berfokus, jam 8.45 pagi aku bergerak dari Tanjong Malim melalui jalan lama ke Bidor untuk terus ke Pantai Remis. Aku akan mengambil Azian untuk menuju ke rumah Makcik Embun di Kampung Lubuk Boi di Yan, Kedah.

Jalan Bidor agak 'jem' kerana cuti raya cina. Hampir 1 setengah jam aku terkandas di sana. Kenderaan bergerak perlahan. Kesabaran teruji.

Tiba jam 12.30 tengah hari di Pantai Remis, Azian memasukkan beg ke bonet kereta dan kami terus menuju ke Kedah. Kenderaan dipandu perlahan di atas highway. Berpandukan GPS Garmin Nuvi, kami terus menuju ke Tol Gurun dan terus ke Kampung Lubuk Boi, Yan Kedah. Setting pada GPS ialah PETRONAS Jalan Yan. Alhamdulillah, rumah Makcik Embun ditemui. Hampir jam 5 petang kami tiba di sana.



Nampak gayanya, di rumah tersebut hanya ada Makcik Embun bersama dengan cucu-cucunya sahaja. Anak-anak Makcik Embun berada di Langkawi kerana ada majlis perkahwinan. Kami berbual seketika kemudan memohon kebenaran untuk meninjau kawasan pelancongan di Yan, Kedah. Alang-alang dah sampai. Jam 5.30 petang, kami mula meneroka kawasan yang menarik di Yan, Kedah.


Sekitar Pantai Murni, Yan, Kedah.
Sempat juga kami 'merasa' Yong Tau Fo di tepi pantai tersebut.


Sekitar kawasan peranginan Titi Hayun, Yan Kedah.

Untuk hari Sabtu (13.02.10), penerokaan kawasan sekitar sahaja yang dilakukan. Walau bagaimanapun, sejauh mana yang kita pergi, semuanya hampir sama saja dalam panorama dan watak perwatakan yang kita temui. Itulah indahnya dunia ini. Warna-warni Kehidupan. Lihatlah sekeliling kita, sama saja....

Sekitar Yan Besar dan Yan Kechil, Kedah.

Malamnya, anak-anak Makcik Embun baru pulang dari Langkawi, kami berbual tentang sanak-saudara yang masih ada. Alahmdulillah, yang pastinya ada 'chemistry' dan kemesraan sewaktu berbual. Itulah tonggak kepercayaan aku akan waris rapat. Alhamdulillah. Mungkin watak aku mengikut watak di hadapan aku. Sesumpah ke aku? Jika watak yang bersopan dan lembut, aku akan lebih pada itu. Jika watak keras dan 'teras', aku juga akan lebih pada itu..bahaya tu! Apa-apun ianya bergantung pada situasi ketika berbual.... Aku akan mencuba perbaiki sikap itu, InsyaAllah.

Malam itu kami mula merancang perjalanan untuk esoknya. Penerokaan terhadap waris TokAkib di Sungai Petani, adik pada TokBu. Kami ingin mengetahui siapakah TokBu dan siapakah suaminya. Manalah tahu jika ada cerita menarik daripada waris Tok Akib. Moga-moga tercapai... Jam 2 pagi kami tidur..Berborak sakan, tiada tembok dalam komunikasi. Masing-masing membuka ruang untuk bercerita dan ketawa bersama-sama. Tiada keseriusan dalam berbual. Alhamdulillah.

No comments: